NewFounders is een bedrijf waarbij kennis en kunde van levensbelang is. Wij zijn een (SAP) consultancy bedrijf dat creatieve oplossingen voor onze klanten maakt. Dit kunnen oplossingen zijn die sterk leunen op standaard SAP-technologie of oplossingen die gebruik maken van open standaarden die hun sporen verdiend hebben. Zo lossen we de problemen van onze klanten op.
Ok, genoeg marketing. Kennis en kunde is mooi, maar iedereen die een breed scala aan technieken hanteert weet dat als je een techniek niet daadwerkelijk toepast, het na een half jaar al weer weggezakt is. Dan blijven – hopelijk – de hoofdlijnen hangen maar in de vingers heb je het niet.
De volgende stap is dus om de nieuwe technieken in een project toe te passen. Wat doen we dan met zijn allen? We starten een intern projectje. Met regelmaat eindigt dit in de zoveelste tijdschrijfapplicatie of weer een nieuwe manier om zaken goed te keuren. Daar worden wij bij newFounders niet meer echt warm van.
Dus zijn we op zoek gegaan naar een betere/leukere/meer toepasbare aanleiding om kennis-opbouw aan op te hangen; het “projectje erbij” was geboren.
Het newFounders “projectje erbij”;
- Levert een positieve bijdrage aan een maatschappelijk probleem
- Is bedoeld om kennis en ervaring op te doen
- Hoeft geen commercieel resultaat op te leveren (mag wel, hoeft niet)
Stap 1 – Maatschappelijk doel
Er worden een aantal maatschappelijke problemen op een grote hoop gegooid en we besluiten gezamenlijk wat we aanpakken. We kijken dan naar een aantal punten; kunnen we een positieve bijdrage leveren aan het probleem met onze kennis en kunde, zijn er technieken nodig waar we aandacht aan willen besteden, kunnen we contact leggen met de mogelijke doelgroep etc…
Regelmatig komen deze doelen direct uit onze persoonlijk privéomgeving. Dat wordt er contact gelegd en houden we de persoon natuurlijk op de hoogte.
Stap 2 – Ontwerp van de oplossing
Nu volgt het leuke stuk; Een aantal mogelijke oplossingen worden geschetst en er wordt een keuze gemaakt. Hierbij worden meteen de technieken benoemd die hier gebruikt kunnen worden. Uiteraard word hier het pad gekozen van zaken, technieken en mogelijkheden die we nog niet kennen. Er moet natuurlijk ook wat van opgestoken worden!
Na de keuze voor de beste oplossing wordt het werk verdeeld en een tijdpad uitgestippeld. Alle taken worden door 1 of meer mensen opgepakt en zo krijgt het “projectje erbij” vorm.
Stap 3 – Stap voor stap voorwaarts
We komen met regelmaat samen om de voortgang en problemen te bespreken. Soms is externe expertise, extra software of zelfs extra hardware nodig. En die wordt natuurlijk geregeld om verder te kunnen.
Stap 4 – Resultaat en recap
Als we een (redelijk af) eindresultaat hebben, toetsen we met de geïnteresseerden of het eindresultaat voldoende is, nog verder ontwikkeld moet worden of zelfs dat het verder commercieel opgepakt gaat worden. Ieder resultaat is prima want de doelstelling was het opdoen van kennis en ervaring en dat is in ieder geval gelukt!
Lijkt je dit een leuke manier om kennis en ervaring op te doen? Neem gerust eens contact met ons op. Laat ons zeker even weten als je een maatschappelijk probleem ziet waarbij newFounders kan helpen. Een goed idee is altijd welkom!
Benieuwd naar de projecten die we al gedaan hebben met het “projectje erbij”? Houd onze blogs in de gaten!